Skróty FOB, CIF, EXW czyli ciąg dalszy tematu: „kontenery z Chin

FOB (Free on Board) - nadawca z Chin wysyłający towar pokrył koszt towaru wraz z kosztem załadunku na statek. Czyli zapłacony kontener przekroczył burtę statku, stąd Free on Board.

Za dalszy transport i ryzyko odpowiada już odbiorca.

Odbiorca jest zobowiązany oddzielnie zapłacić organizatorowi transportu morskiego za: - fracht morski (z aktualnie obowiązującymi ewentualnymi dodatkami), - koszy portowe w porcie docelowym, informując o wszystkim nadawcę kontenera.

Zalety FOB: kontrola nad kosztami i procesem transportu, współpraca z polskim spedytorem, z którym ustalane jest prawie wszystko: cena, kwestie operacyjne, sprawdzenie dokumentów.

Wady FOB: negocjacja ofert (co z drugiej strony jest też zaletą, bo może wpłynąć na niższy poziom ceny), wymóg składania zleceń i upoważnień.

CIF (Cost, Insurance and Freight) – ładunek z opłaconym przez wysyłającego transportem morskim i ubezpieczony polisą cargo (koszty te odbiorca ma wliczone już w cenę zakupu towaru). Nadawca informuje nas tylko o dacie przypłynięcia towaru np. do Hamburga i armatorze / statku.
Odmianą CIF jest CFR (Cost and Freight), czyli wszystko jak przy warunkach CIF, lecz bez ubezpieczenia cargo.

Zalety CIF: nie obchodzi nas transport morski i ubezpieczenie kontenera, zaczynamy się nim interesować dopiero od dopłynięcia do portu przeznaczenia.

Wady CIF: wskazany jest kontakt z polskim spedytorem w celu omówienia obsługi portowej i dostawy do odbiorcy (ze względu na możliwość decydowania o wyborze swojego, zaufanego spedytora do tej obsługi jest to zarazem zaletą).

EXW (Ex Works) – za całkowite ryzyko transportu odpowiada odbiorca już od magazynu nadawcy. Załadowanie i mocowanie ładunku w kontenerze oraz odprawa celna eksportowa również leży w gestii odbiorcy.

Zalety EXW: przy wrażliwych towarach odbiorca ma możliwość wybrać i zlecić taki sposób załadunku w kontener i zabezpieczenia w kontenerze, który uzna za najwłaściwszy dla bezpieczeństwa i jakości przewożonego towaru.

Wady EXW: znaczna ilość uzgodnień i procedur, konieczność składania dodatkowych zleceń załadunkowych i odprawowych, przenoszone na siebie ryzyko narażenia się na problemy przy odprawie eksportowej.

W praktyce przy imporcie kontenerów z Chin bardzo rzadko warunki EXW z powyższych powodów są stosowane.

ikona facebooka

Reklamy ofertowe

Folder reklamowy

Baner reklamowy
                      

Nasza lokalizacja


Wyświetl większą mapę             

................................

 
Copyright © 2024 Mat-serwis. All rights reserved.
Partner of Joomla Perfect Templates
stat4u