W ostatnim wpisie rozpoczęliśmy rozważania na temat tego, jaki rodzaj transportu wybrać dla towarów sprowadzanych zza morza. Wiesz już zatem, które dobra opłaca przewozić się w ogromnych kontenerach morskich, a które możesz przetransportować jako tak zwaną drobnicę morską. W tym wpisie przedstawiamy bardziej szczegółowe informacje dotyczące kontenerów morskich. Rozszyfrujemy kilka tajemniczych skrótów i przybliżymy ten rodzaj transportu.


Kontenery morskie

Kontenery z Chin to najpopularniejsza forma transportu. Mówiąc o nich często używa się skrótu FCL czyli z angielskiego full container loads. Nie licząc transportu masowego, dla większych towarów jest to najtańszy sposób przewozu. Możesz wybierać spośród 3 podstawowych typów kontenerów o różnej długości / kubaturze:

  • 20ft / 32 cbm,
  • 40ft / 67 cbm,
  • 40ft HC / 76 cbm,

gdzie:

  • ft (z angielskiego foot ) oznacza stopę - angielską jednostkę długości odpowiadająca 0,3048 m (kontener 20-stopowy ma ok. 6 m długości, zaś 40-stopowy – ok. 12 m długości);
  • cbm (również pochodzi z języka angielskiego) oznacza cubic meter, czyli po prostu m³;
  • HC (z angielskiego high cube) oznacza kontener o podwyższonej kubaturze (dzięki podwyższonej w stosunku do standardowego kontenera o ok. 30 cm wysokości).

Kontener musi zostać wybrany zgodnie z masą i kubaturą ładunku. Często zdarza się tak, że chiński producent promuje i wytwarza taką ilość towaru, która dostosowana jest do określonego typu kontenera. Przyjęło się, że maksymalny ciężar ładunku w kontenerze to w zależności od jego rodzaju ok. 20-22 tony i jest to ograniczenie spowodowane głównie limitami drogowymi, bowiem dopuszczalna ładowność samych kontenerów jest nawet nieco większa.


Inne rodzaje


Oprócz standardowych kontenerów czyli tak zwanych dry containers, możesz mieć również do czynienia z kontenerami specjalistycznymi. Tu również obowiązują skróty od angielskich nazw. I tak Twoje towary mogą potrzebować na przykład kontenerów:

  • RF - reefer – chłodnicze,
  • OT  - open top – bez dachu, przykryte plandeką,
  • FT lub FTR  - flat-rack – płaskie platformy dla ponadgabarytowych towarów, czyli OOG out of gauge.


Skąd dokąd?


Twój towar ładowany jest w porcie w terminalu kontenerowym, tj. CY container yard. Płynie na specjalistycznych statkach kontenerowych. Należą one do najpotężniejszych ruchomych konstrukcji stworzonych przez człowieka. Największe z nich mają ładowność ponad 19 tysięcy TEU (z ang.  twenty-foot equivalent unit - jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 ft).  Statki pływają według ściśle określonego rozkładu, zatem bez problemu możesz zaplanować orientacyjny termin wysyłki / dostawy, nawet z dużym wyprzedzeniem. W Europie wszystkie największe oceaniczne kontenerowce zawijają do takich dużych portów jak Hamburg, Bremerhaven, Antwerpia czy Felixtowe. W razie potrzeby  kontenery przeładowywane są tam na mniejsze statki dowozowe (feeder) i trafiają do mniejszych portów.

W kolejnym wpisie przedstawimy kilka przydatnych, bardziej szczegółowych informacji o drobincy morskiej.

ikona facebooka

Reklamy ofertowe

Folder reklamowy

Baner reklamowy
                      

Nasza lokalizacja


Wyświetl większą mapę             

................................

 
Copyright © 2024 Mat-serwis. All rights reserved.
Partner of Joomla Perfect Templates
stat4u